Pielęgniarka szkolna

GABINET PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ – Katarzyna Borkowska

Profilaktyczna opieka zdrowotna nad dziećmi sprawowana jest przez pielęgniarkę na terenie szkoły.
1. Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez pielęgniarkę obejmuje w szczególności:
1) wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych;
2) kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem;
3) organizowanie profilaktycznych badań lekarskich;
4) prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej;
5) czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej;
6) udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;
7) udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
8) doradztwo dla Dyrektora Szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów i warunków sanitarnych w szkole.
2. Pielęgniarka sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem współpracuje z:
1) Lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;
2) Lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;
3) Rodzicami, opiekunami prawnymi lub faktycznymi ucznia;
4) Dyrektorem Szkoły;
5) Radą Pedagogiczną.

PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2017/2018:

  1. Higiena i jej wpływ na zdrowie:
  2. a) higiena jamy ustnej jako czynnik zapobiegający próchnicy;
    W trosce o zdrowie jamy ustnej dzieci w szkole prowadzone są zabiegi, których celem jest przeciwdziałanie próchnicy zębów – fluoryzacja. Państwa dziecko, w ramach programu profilaktycznego, 6- krotnie w ciągu roku- w odstępach 6 tygodni ma możliwość nauczenia się prawidłowego sposobu szczotkowania i wyrobienia właściwych nawyków higienicznych. Spodziewamy się, że ta prosta, skuteczna i powszechna metoda zmniejszy zapadalność na chorobę próchnicową zębów.

Jeżeli dziecko nie zakupiło kompletu szczoteczek uprzejmie prosimy o dopilnowanie, aby dziecko przyniosło do szkoły własną szczoteczkę do zębów, najlepiej nową, zakupioną specjalnie do tego celu, podpisaną imieniem i nazwiskiem dziecka i odpowiednio opakowaną (pudełko, torebka foliowa).

Dla klas II odbywa się przegląd jamy ustnej przez lekarza stomatologa na terenie szkoły.

  1. b) czysta skóra;

Zgodnie z obowiązującymi standardami pielęgniarka i higienistka szkolna w ramach profilaktycznej opieki pielęgniarskiej rozpoznaje problemy zdrowotne i społeczne uczniów oraz wynikające z nich potrzeby zdrowotne, w tym w zakresie higieny osobistej. Uczniów, u których stwierdza problemy wynikające z niewydolności opiekuńczej rodziny, obejmuje opieką czynną i podejmuje odpowiednie do zaistniałej sytuacji działania.

Informacja dotycząca profilaktyki i zwalczania wszawicy: Występowanie wszawicy wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym nasila się w okresie wakacyjnym przede wszystkim wśród dzieci młodszych, które nie posiadają jeszcze umiejętności samodzielnego dbania o higienę osobistą. Przebywanie osób w skupiskach podczas wyjazdów, w tym także wspólne przebywanie, zabawa i wypoczynek sprzyjają rozprzestrzenianiu się wszawicy.

Wskazania profilaktyczne dla rodziców i dzieci przed wyjazdem na zorganizowane formy wypoczynku (kolonie, obozy, zielone szkoły, itp.) lub internatu, sanatorium itp..

  • związywanie długich włosów lub krótkie fryzury ułatwiające pielęgnację skóry głowy i włosów,
  • posiadanie i używanie wyłącznie osobistych przyborów higienicznych do pielęgnacji skóry i włosów
  • codzienne czesanie i szczotkowanie włosów,
  • mycie skóry głowy  i włosów w miarę potrzeb (nie rzadziej niż raz w tygodniu),
  • wyposażenie dzieci w środki higieniczne takie jak szampony z odżywką ułatwiające rozczesywanie i wyczesywanie włosów,
  • po powrocie do domu systematyczne sprawdzanie czystości głowy i włosów oraz systematyczne kontrole w okresie uczęszczania dziecka do przedszkola, szkoły lub pobytu w internacie, sanatorium itp.

W przypadku zauważenia jaj pasożytów (gnid) na włosach lub wszy we włosach (przy skórze) należy zastosować dostępne w aptekach preparaty, które skutecznie likwidują pasożyty i ich jaja. W obecnej dobie występujące w sprzedaży środki zwalczające wszawicę są wysoko skuteczne. W sytuacji wystąpienia wszawicy u dziecka, kuracji powinni się poddać wszyscy domownicy.

  1. c) higiena wzroku i słuchu;

W środowisku otaczającym człowieka znajduje się wiele czynników szkodliwych mogących zaburzać prawidłową czynność układu wzrokowego. Przestrzeganie zasad higieny sprowadza się do unikania nieodpowiednich warunków, które wpływają szkodliwie na narząd wzroku, narażając go na choroby lub zaburzając proces widzenia. Higiena twarzy oczu, polegająca przede wszystkim na ich przemywaniu czystą wodą, zapobiega często występującym infekcją spojówki pochodzenia bakteryjnego lub wirusowego. Funkcję ochronną pełnią łzy, które nie tylko zwilżają spojówkę i rogówkę, ale maja ponadto właściwości bakteriobójcze.
Przestrzeganie odpowiednich warunków pracy wzrokowej, odpowiedniego oświetlenia, prawidłowej pozycji ciała przy czytaniu i pisaniu oraz wyrównanie istniejącej wady wzroku mają zasadnicze znaczenie dla procesu widzenia. Najlepsze dla oczu jest oświetlenie dzienne. Oświetlenie powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy i powinno być tym silniejsze, im praca jest bardziej precyzyjna.

Higiena narządu słuchu obejmuje przede wszystkim unikanie długotrwałych lub częstych ekspozycji na głośne dźwięki(powyżej 80 fonów), ponieważ może to prowadzić do trwałego ubytku słuchu z powodu zaniku komórek zwojowych w uchu wewnętrznym. W praktyce oznacza to np. rozsądne ograniczenie seansów głośnej muzyki.
Ważnym zaleceniem jest dbałość o drożność przewodów słuchowych. Duża ilość woszczku lub ciało obce w przewodzie (zwykle zdarza się to u małych dzieci) prowadzić mogą do przejściowego upośledzenia słuchu. Nie wolno również bagatelizować stanów zapalnych ucha, gdyż późno leczone lub nie leczone mogą prowadzić do powikłań i upośledzeń lub nawet całkowitej utraty słuchu.

  1. Przyczyny wad postawy – dla klas IV organizowany jest program badania dzieci przez lekarza ortopedę na terenie szkoły.
  2. Profilaktyka chorób zakaźnych:
  3. a) choroby brudnych rąk;

Choroby brudnych rąk to z reguły takie, które przenosimy drogą pokarmową na skutek braku dostatecznej higieny, dlatego trzeba staranne myć ręce wodą i mydłem. Są to na przykład:
– Wirusowe zapalenie wątroby typu A (żółtaczka pokarmowa).
Można się nią zarazić, jedząc nie umyte owoce, pijąc nie przegotowaną wodę. Najlepszym zabezpieczeniem jest szczepienie ? możliwe już od drugiego roku życia. Zaleca się je dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym, wszystkim osobom wyjeżdżającym do krajów, gdzie ta choroba często występuje oraz ludziom pracującym przy produkowaniu i sprzedawaniu żywności.
– Bakteryjne zapalenie jamy ustnej.
Może się objawiać bólem, pieczeniem, swędzeniem, zaczerwienieniem, rozpulchnieniem, obrzękiem śluzówki. Czasami obecny jest osad na śluzówce, czuć brzydki zapach z jamy ustnej.
– Opryszczkowe zapalenie jamy ustnej.
– Salmonella i shigella.
Zjedzenie źle przechowywanych lodów, ciastek z kremem może spowodować zakażenie tymi bakteriami. Tak może się też zakończyć branie do buzi piasku z piaskownicy, do której chadzają koty.
– Zakażenie owsikami.
To dość częsta choroba u dzieci chodzących do żłobka czy przedszkola. Najprostszy sposób zarażenia: zabawa z innym dzieckiem (nosicielem owsików) tymi samymi zabawkami.
– Zakażenie tasiemcem bąblowcem.
Można się nim zarazić jedząc nie umyte jagody i poziomki. Zakażenie przenosi lis. Choroba jest niebezpieczna, może być nawet śmiertelna, jeśli tasiemiec usadowi się w mózgu.

  1. b) szczepienia ochronne i wpływ na zapobieganie chorobom.

Wprowadzenie szczepień ochronnych do profilaktyki chorób zakaźnych stało się przełomowym momentem w ich zwalczaniu. Dzięki szczepieniom ochronnym przestały nam zagrażać takie groźne choroby zakaźne jak ospa prawdziwa, choroba Heine-Medina, błonica czy tężec. Postęp jaki się dokonuje w ostatnich latach w badaniach nad szczepionkami pozwala opracowywać coraz to nowsze, skuteczniejsze i bezpieczniejsze szczepionki przeciwko różnym chorobom zakaźnym.

  1. Zasady prawidłowego odżywiania:
  2. a) znaczenie drugiego śniadania;

Drugie śniadanie spożywane jest zazwyczaj między godziną 10 a 12, jest drugim posiłkiem w ciągu dnia, bardzo ważnym z punktu widzenia żywieniowego. Regeneruje siły, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu podczas nauki, co wiąże się z właściwym procesem przyswajania wiedzy i zapamiętywania. Posiłek ten powinien uzupełniać witaminy, składniki mineralne, energię, a także płyny. II śniadanie powinno składać się z łatwo przyswajalnych produktów, które bez problemu można zabrać do szkoły.

  1. b) piramida zdrowia;

To praktyczne zalecenia zestawienia porcji żywieniowych produktów spożywczych w codziennej, zrównoważonej diecie. Zestawienie przedstawiane jest w postaci graficznej piramidy, której poziomy określają grupy produktów i ich ilości.

  1. Zapobieganie urazom:
  2. a) udzielanie pierwszej pomocy przedlekarskiej;

Wykonanie zespołu czynności w razie wypadku, urazu lub nagłego ataku choroby w celu ochrony życia lub zdrowia poszkodowanego oraz zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej (po przewiezieniu do szpitala).

  1. b) bezpieczeństwo na terenie szkoły i poza szkołą;

Szkoła należy do  instytucji, w których oprócz pracowników przebywa i kształci się wielka liczba ich podopiecznych. Bezpieczeństwo i zdrowie uczniów i wychowanków jest jednym ze statutowych celów i zadań szkoły.